Wycieczka do Żywca w ramach projektu ,,Aktywny Senior IX”

W ramach projektu „Aktywny Senior IX” wybraliśmy się na wycieczkę autokarową do Żywca.

Już w autokarze dopisywał dobry humor, a uczestnicy byli pełni energii i entuzjazmu.

Po dojeździe do Żywca spędziliśmy około godziny na spacerowaniu po Parku Zamkowym. Mieliśmy możliwość podziwiać piękno przyrody i architektury, między innymi fontannę oraz Domek Chiński. Niektórzy z uczestników dotarli do Mini ZOO, gdzie można było zobaczyć na żywo dziki i sarenki.

Po spacerze rozpoczęliśmy zwiedzanie Starego Zamku, który obecnie jest siedzibą Muzeum.

W dziale historii i sztuki mieliśmy okazję zapoznać się z dokumentami rękopiśmiennymi dotyczącymi dziejów miasta Żywca. W zabytkowych komnatach oglądaliśmy XIX-wieczny salonik oraz gabinet (okres międzywojenny) Karola Stefana Habsburga, właściciela miasta w latach 1895-1933, kolekcję sztuki sakralnej pochodząca z Kościoła Św. Krzyża w Żywcu, stroje mieszczan żywieckich, zabytkowe meble, ikonografia miasta Żywca  oraz pamiątki związane z Żywieckimi Habsburgami.

W dziale przyrodniczym, który znajduje się w zabytkowej stajni zamkowej podziwialiśmy faunę Żywiecczyzny. Wystawa składa się z ok. 200 eksponatów między innymi: ptaków drapieżnych oraz pospolitych, rysia, wilka, niedźwiedzia, sarny i dzika. Wśród trofeów myśliwskich okazale prezentowały się głowa żubra, łosia oraz poraża jelenia i kozła. Wystawę uzupełniają okazy paleontologiczne czyli kości i ciosy mamuta, znalezione na terenie Starej Cegielni w Żywcu.

W Dziale Etnografii oglądaliśmy eksponaty związane z Kulturą ludową Żywiecczyzny: tradycyjne wyposażenie i zdobnictwo izby góralskiej, tradycyjną i współczesną sztukę ludową, plastykę obrzędową związaną z dorocznymi zwyczajami zimowymi oraz rekwizyty kolędnicze. Ponadto na wystawie mogliśmy obejrzeć tradycyjny, świąteczny strój górali żywieckich oraz instrumenty.

Po zakończeniu zwiedzania przeszliśmy spacerkiem do Karczmy Żywieckiej, gdzie zjedliśmy pyszny i sycący obiad.

Po godz. 15.00 wyruszyliśmy w drogę powrotną do Bielska-Białej.

Wszyscy uczestnicy wycieczki byli pod wrażeniem piękna Parku Zamkowego i Starego Zamku oraz związanego z nim historią rodziny Habsburgów.

Seniorzy dzięki wycieczce mogli zaktywizować się społecznie i spędzić miło czas w swoim towarzystwie.